Glutenul se găsește în:
– grâu, secară, orz;
– alac, kamut (care sunt varietăți de grâu).

În dieta fără gluten trebuie să fie evitate toate derivatele și alimentele cu ingrediente obținute din cerealele amintite mai sus:
– făina albă, făina integrală, făina graham;
– grâul dur, grișul și grâul spelt;
– triticale (un hibrid de grâu și secară);
– crutoanele și pesmetul;
– tărâțele și germenii de grâu.

Unde se ascunde glutenul?
Glutenul este introdus în numeroase alimente, nu doar în pâine, paste sau biscuiți. Cele mai multe dintre alimentele procesate sau chiar cosmeticele conțin și ele anumite cantități de gluten. De asemenea, numeroase medicamente și suplimente alimentare pot conține compuși sau derivați din grâu, orz sau secară.

Atenție la alimente!
Deși nu te aștepți să găsești gluten în multe dintre alimentele procesate pe care le consumi în mod curent, multe dintre acestea pot fi surse ascunse de gluten și sunt foarte periculoase. De aceea ARIG recomandă consumul exclusiv de produse certificate fără gluten sau etichetate în mod corect, menționând explicit că nu conțin gluten sau urme de gluten.

Deoarece există o serie de produse care nu se certifică, printre care: cerealele neprocesate – orez, porumb, carnea proaspătă sau congelată, peștele și fructele de mare neprocesate, laptele și derivatele din lapte – iaurt și alte produse lactate fermentate fără aditivi, vitamine sau alte substanțe), trebuie acordată o atenție sporită citirii listei de ingrediente de pe ambalaj.
Ingredientele marcate drept aditivi, coloranții, emulsificatorii, excipienții, aromatizanții, proteinele vegetale hidrolizate (HVP), proteinele vegetale texturizate (TVP), proteinele hidrolizate din plante (HPP), malțul, conservanții, amidonul (inclusiv amidon modificat) pot fi derivați din cereale ce conțin gluten.

Atenție la produsele nealimentare!
O atenție sporită trebuie acordată și anumitor produse nealimentare care, prin conținutul de gluten, pot afecta persoanele cu afecțiuni gluten-induse:
– pasta de dinți și apa de gură;
– plicurile de ceai, lipiciul folosit poate conține gluten; se recomandă ceaiul obținut din frunze uscate;
– plastilina și acuarelele;
– hârtia de orez folosită pentru prepararea rulourilor de primăvară (specifice bucătăriei asiatice);
– timbre, plicuri sau alte etichete cu lipici;
– rujul sau balsamul de buze;
– loțiuni, creme (în primul rând pentru cei cu dermatită herpetiformă).

Atenție la medicamente!
Dacă primești recomandare de la medic pentru un medicament, cere cel puțin încă 2 opțiuni – alte medicamente similare pentru a-l putea alege pe cel care nu conține gluten. Glutenul se ascunde în excipienți, nu în substanța activă, dacă acest lucru nu este menționat în mod explicit.
Roagă medicul sau farmacistul să verifice prospectul medicamentului sau lista excipienților pentru a afla dacă medicamentul recomandat este potrivit pentru tine. Poți face și tu acest lucru cu ușurință, consultând capitolul 6.1 Lista excipienților din Anexa 2, “Rezumatul caracteristicilor produsului”, din “Autorizația de punere pe piață” a medicamentului prescris.

Iată câțiva dintre excipienții cu risc pentru celiaci: dextrina, amidonul pregelantinizat sau modificat (atunci când sursa nu este specificată), maltoza sau colorantul caramel (posibil din malț de orz).
Atenție, atunci când consulți prospectul sau lista excipienților, să te asiguri că ai citit documentele corecte, cele care se referă la medicamentul pe care intenționezi să-l iei ca tratament. În unele cazuri, există denumiri comerciale similare pentru mai multe variante. Asigură-te că producătorul este cel corect, compoziția și forma farmaceutică corespund medicamentului recomandat de medic.

Atenție la suplimentele alimentare!
Dacă primești recomandarea medicului pentru un supliment alimentar cere, de asemenea, cel puțin încă 2 opțiuni.
Și în cazul suplimentelor, glutenul se poate ascunde în excipienți. Roagă medicul sau farmacistul să verifice prospectul suplimentului alimentar sau lista excipienților pentru a afla dacă suplimentul recomandat este potrivit pentru tine. Poți verifica și tu cu ușurință lista excipienților pe care o găsești în prospect.