Cel mai mare risc în dieta fără gluten este consumul prea multor alimente procesate, acest lucru putând duce la un dezechilibru alimentar.
Produsele alimentare fără gluten pot conține cantități mari de zaharuri, grăsimi saturate și aditivi alimentari.

Un alt aspect scos în evidență de specialiștii în nutriție este că nu trebuie confundate produsele fără gluten cu cele care au un conținut redus de carbohidrați, unele paste fără gluten pot conține chiar mai mulți carbohidrați decât cele obișnuite!

Echilibrul nutrițional. Carențe posibile
Eliminarea glutenului din dieta zilnică vine cu riscul unor carențe de vitamine și minerale.

Ce nutrienţi lipsesc în dieta fără gluten și cum îi compensăm în alimentație?
Cea mai simplă modalitate de a evita carențele nutriționale în dieta fără gluten este aceea de a consuma fructe, legume, nuci, semințe, carne de pasăre, ouă, pește, lactate și de a adopta o dietă cât mai diversificată.
Experții estimează că mai mult de jumătate dintre persoanele diagnosticate cu boală celiacă au anemie feriprivă (carență de fier). Nivelul scăzut de fier din organism se manifestă prin oboseală, iritabilitate, dureri de cap, probleme de concentrare.
Introdu în alimentația ta surse naturale de fier precum: ficat, carne roșie, pește, carne de pasăre, semințe, nuci, quinoa. Pentru o asimilare rapidă, este ideal să le asociezi cu alimente bogate în vitamina C: ardei, citrice sau alte fructe și legume.
Acidul folic poate atinge și el niveluri scăzute în cazul dietei fără gluten. Sparanghelul, broccoli, conopida, sfecla roșie și lintea sunt surse excelente de acid folic pe care le poți consuma în dieta gluten-free.
În boala celiacă absorbția de calciu este afectată. Surse sigure de calciu sunt: sardinele, brânza tofu, kale și variantele fortifiate cu calciu de lapte de migdale, orez, soia.
Afinele ajută la absorbția Vitaminei D, iar surse importante de Vitamine B sunt: cerealele integrale (orez brun, quinoa), carnea, frunzele verzi, nucile.
Fructele și legumele proaspete sunt surse excelente de fibre. De asemenea, fasolea roșie, mazărea despicată sau lintea sunt și ele bogate în fibre.
Este indicat ca orice persoană care urmează o dietă fără gluten să apeleze la sfaturile unui medic care să-i recomande suplimente alimentare potrivite pentru restabilirea echilibrului nutrițional.