Marile reţele comerciale au optimizat categoria, poziționând-o la raioane dedicate, separat de alimentele convenționale.

Piața alimentelor pentru diverse diete, în vizibilă creștere în ultimii ani, acoperă de la produse fără zahăr, sare, lactoză sau gluten, la cele bio, nemodificate genetic, fără E-uri, pesticide sau erbicide, până la produse low-fat (cu conținut scăzut de grăsimi). Marile lanțuri de hipermarketuri le-au creat raioane speciale, acoperind o gamă largă de nevoi, cu atât mai mult cu cât potențialii consumatori nu sunt doar cei diagnosticați cu alergii și diverse intoleranțe, ci și cei preocupați de o alimentație sănătoasă.

CE ÎNSEAMNĂ DIET FREE
Contrar preconcepţiilor greşite care încadrează produsele dietetice în categoria alimentelor „fără zahăr” sau cu „0% grăsimi”, acest termen se referă, în primul rând, la alimentele recomandate în diferite afecţiuni şi regimuri alimentare, din care trebuie să lipsească un ele­ment contraindicat de afecţiunea în cauză.

„Dacă în cazul bolnavilor de diabet, produsul dietetic este echivalentul unui aliment cu indice glicemic scăzut, în cazul celiacilor acesta se referă la produsele fără gluten, în cazul bolnavilor de fenilcetonurie la cele sărace în proteinte, în cazul intoleranţei la lactoză la alimentele fără lapte şi, în cele din urmă, în cazul dietelor de slăbire, la produsele alimentare sărace în carbohidraţi sau cu un conţinut caloric scăzut”, precizează Maria Martac, director general al AlimenteSpeciale.ro – magazin specializat în comercializarea de produse dietetice și terapeutice.

Tocmai pentru a diminua riscul unor astfel de confuzii, în magazinele online dar, mai nou, și în hipermarketuri au început să fie segmentate categoriile de produse în funcţie de afecţiunea sau dieta căreia i se adresează. Astfel că, primul lucru care atrage atenția este diversitatea de produse și de categorii – lapte vegetal și lactate fără lactoză, băuturi răcoritoare „zero zahăr”, bere fără gluten, o gamă largă de produse de patiserie fără gluten etc.

IMPORTURILE DOMINĂ PIAȚA
Potrivit Euromonitor International, românii sunt tot mai preocupați de starea lor de bine și au început să consume, în mod voluntar, produse fără gluten și fără lactoză. Astfel, se estimează că segmentul gluten free va crește de la 44 milioane de lei în 2018, la 49,3 milioane de lei în 2019, respectiv la 66,9 milioane de lei în 2022. Subcategoria produselor fără lactoză se pare că va avea un ritm de creștere ceva mai lent: de la 12,4 milioane de lei în 2018, la 13,4 milioane de lei în 2019 și la 15,9 mili­oane de lei în 2022.

În luna mai, Asociația Română pentru Intoleranță la Gluten (ARIG) a lansat oficial în România certificarea internațională adresată producătorilor autohtoni de alimente fără gluten – Crossed Grain. Pentru 1 million de români, aceasta înseamnă acces mai ușor la alimente sigure, produse local, cu prețuri adaptate pieței noastre.

Datele ARIG arată că piața din România a produselor fără gluten cunoaște o creștere de peste 25% în ultimii 3 ani, bazându-se până acum în principal pe importurile de produse certificate. Lideri sunt Nestlé (prin ­Cereal Partners Worlwide), Dr Schär și Otsuka Holdings (Gerblé).

În România sunt certificate 419 produse fără gluten, din care 77% aparținând SamMills, 20% Cris-Tim ­(companie care a primit certificarea internațională în aprilie a.c.) și 3% Petras Bio. Primul producător român acreditat Crossed Grain a fost SamMills – care produce paste și mixuri pe bază de porumb în fabrica sa de la Satu Mare -, având codul Ro – 001.

Așa cum am mai spus, cele mai importante schimbări care s-au petrecut în ultima perioadă în cadrul raionul gluten free sunt creşterea spaţiului la raft şi apariţia unor produse noi. Pentru că, după cum relatează Alexandru Stănuță, National Key Accounts Manager, Nutrient Solutions – unul dintre principalii jucători de pe acest segment, în portofoliul căruia regăsim producători internaționali renumiți, precum Dr Schär, Nutricia sau Milupa -, punctele sensibile sunt date de riscul contaminării, generat fie de lipsa unui raft dedicat, fie de manipularea produselor. Un alt punct sensibil este legat de structura portofoliului de produse: celiacii nu consumă doar dulciuri fără gluten – este nevoie de un mix de produse care să acopere o gamă largă de nevoi.
 
„Piaţa locală, în ciuda creşterii vizibilităţii produse­lor fără gluten şi a nivelului de informare a publicului larg, este o piaţă subdezvoltată. Una dintre cauze este rata scăzută a diagnosticului pentru boala celiacă, o altă cauză fiind lipsa aderenţei la dietă din motive finan­ciare. De asemenea, piaţa locală nu se regăseşte nici la nivelul HoReCa, alimentelor ready to eat congelate sau a magazinelor ultraspecializate, în comparaţie cu alte pieţe din UE”, constată Alexandru Stănuță. „În baza experienţei acumulate în ultimii zece ani în România, suntem des­chişi să ajutăm achizitorii cu informaţii suplimentare şi know-how legat de produsele fără gluten şi profilul consumatorilor de produse fără gluten. Există foarte multe oportunităţi neexplorate în această piaţă şi căutăm parteneri cu care să dezvoltăm zona de produse congelate fără gluten sau zona de patiserie industrială gluten free.”

Studiile și sondajele la nivel european arată că 78% dintre consumatorii de produse fără gluten știu să identifice corect pe etichete semnul Crossed Grain, simbolul spicului tăiat.

PRODUSE NOI SAU CERTIFICATE RECENT GLUTEN FREE
La sfârșitul anului trecut, Kaufland a lansat o marcă proprie de alimente fără lactoză și fără gluten: „K-free”. O parte din produse, mai exact pastele, sunt fabricate în singura facilitate din România certificată pentru produse gluten free la acea vreme, SamMills.

Compania Dr Schär (ale cărei produse sunt distribuite în România de Nutrient Solutions) a lansat în ultima perioadă trei noi reţete de pâine (Pan Blanco / Pan Rustico / Pan Multigrano) şi a relansat produse cu reţete îmbunătăţite, precum făina fără gluten Mix B şi pişcoturile Savoiardi.

Primele luni ale anu­lui au adus o extindere de peste 20 noi produse în portofoliul Nutrivita. Printre cele mai importante notăm lansarea pâinii fără gluten din gama Gerblé, în două sortimente, și extinderea portofoliului de produse fără zahăr și fără zahăr adăugat – produse fabricate de Nutrition et Santé (Franța).

Începând cu luna aprilie a acestui an, Grupul Cris-Tim este primul producător de mezeluri din România care a fost certificat de către Asociația Română pentru Intoleranță la Gluten (ARIG). Printre cele peste 80 de produse care au simbolul Spicului Tăiat se numără Salamul Săsesc, salamul de vară, salamul bănățean, salamul potcoavă de la Cris-Tim, mușchiul țigănesc, mușchiul Azuga, mușchiul file afumat, cârnații oltenești și afumați de la Matache Măcelaru și multe alte sortimente. Produsele din gama Obrăjori, pentru copii, sunt și ele certificate „fără gluten”.

„Încă din 2017, când am lansat Eticheta Curată, am subliniat lipsa glutenului din produsele noastre. Știm că intoleranța la această proteină este o problemă în creștere, vedem asta și din întrebările pe care le primim de la consumatorii noștri, de aceea vrem să le oferim tuturor opțiuni sănătoase la raft. Cu cele peste 80 de sortimente de mezeluri fără gluten, îi asigurăm pe cei care suferă de această afecțiune că pot consuma produsele pe care le iubesc fără grijă. Ne bucurăm să fim printre primii producători locali care au solicitat și obținut această certificare în România, la nivelul întregii game de produs”, a declarat Radu Timiș Jr., director comercial, Cris-Tim.

OPINIA FURNIZORULUI
Adelina Păsat, Director Comercial, Nutrivita: „A avea o nevoie nutrițională specială este încă o mare problemă în România”

Merg deseori în vizite de piață și nu ratez în niciun magazin în care intru rafturile de produse dietetice, fie că suntem sau nu prezenți în respectivul magazin. Din fericire, constat la aproape fiecare vizită o îmbunatățire a aspectului raftului, fie că e vorba de un spațiu mai extins sau o planogramă mai clară. Și asta nu înseamnă decât că există un mai mare interes din partea consumatorilor.

Dacă vorbim de produsele pentru diete speciale (scădere în greutate, nutriție sportivă, alimente fără gluten, zahăr, lactoză), punctul forte îl reprezintă varietatea sortimentului atât ca număr de nevoi acoperite, cât și o oarece structurare pe paliere de preț. Cu toate acestea, a avea o nevoie nutrițională specială este încă o mare problemă in România, în principal din cauza accesibilității – încă aceste produse se regăsesc doar în marile magazine, iar din perspectiva prețului, acesta este ridicat. Și asta pentru că liniile de producție pentru fără lactoză, spre exemplu, sunt special dedicate acestor produse, iar volumele fabricate sunt mult mai mici comparativ cu produsele obișnuite, de unde și un cost mai ridicat de producție.

Comparativ cu acum 13 ani, când Nutrivita era unul din pionierii raionului de dietetice, lucrurile au evoluat pozitiv în mod semnificativ. În anii 2000, obiectivul nostru principal era să captăm interesul buyerului și să-l convingem cu date din piețele mai mature să-și asume riscul unei astfel de listări. De circa doi ani încoace, însă, deschiderea retailerilor este mult mai mare. Mulți au deja achizitori specializați care cunosc foarte bine piața și simt deja potențialul unor noi categorii. Evident, în continuare trebuie să demonstrezi că produsul are potențial de vânzare și cum vei susține pe termen lung creșterea brandului.

Promovăm intens gamele de produse prin promoții de preț pentru a determina cât mai mulți consumatori să ne încerce. Suntem prezenți și în campaniile de loializare ale retailerilor (campanii cu figurine, cartonașe etc.). Pen­tru Gerblé Expertul Dietetic, ce surprinde secretul dietei franceze în gama sa de biscuiți și snack-uri fără zahăr și fără gluten, cu conținut redus de zahăr, sare și grăsimi, derulăm programe de adoptare a unei diete sănătoase la serviciu prin campania „Dă startul obiceiurilor sănătoase la birou!”, prin sampling cu snack-uri dietetice de la Gerblé și broșuri de informare.

Din păcate, în România, alimentația fără gluten nu este subvenționată de stat, așa cum se întâmplă în  anu­mite state din UE (fiind considerată medicație). Aici ne bazăm în principal pe colaborarea cu anumiți bloggeri culinari care prepară rețete fără gluten sau pe susținerea unor comunități online.

Toate segmentele din Diet vor crește în anii ce vor urma. În România, ritmul nu va fi același ca în vest, din cauza puterii de cumpărare încă reduse. Asistăm în ultimii ani la o creștere a incidenței alergiilor, o cauză fiind și consumul unor alimente supra-procesate sau aditivate. Iată de ce produsele fără lactoză sau fără gluten cresc constant.

Vezi articolul din Revista Piața aici.